-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31194 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چرا خداوند، موجودات را بي عقل و شعور آفرييده است؟

از برخي از آيات و روايات استفاده ميشود كه همه موجودات، از جمله حيوانات داراي گونه اي درك و شعوري هستند. خداوند در آيه 44 سوره اسراء مي فرمايد: ‍إنْ مِِِِِِِن شيٍٍ الاّ يسبّح بحمده و لكنْ لا تفقهون تسبيحهم؛ هيچ موجودي نيست مگر اين كه خداوند را تسبيح ميكند، ولي شما ذكر و تسبيح آنها را درك نميكنيد

از اين آيه معلوم ميشود موجودات ديگر هم يك گونه ادراك و شعوري نسبت به پروردگار دارند.

در سوره نحل راجع به زنبور عسل ميفرمايد:

و اَِوحي ربُّك الي نحل أن اتُِخذي من الجبال بيوتاً و من الشجر؛ پروردگارت به زنبور عسل وحي كرد كه در كوهها و درختان براي خود لانه و خانه بسازد و انتخاب كند.

معلوم است كه زنبور عسل داراي شعور و دركي است كه در مورد الهام الهي قرار گرفته است.

البته كساني بودهاند كه زبان حيوانات را ميفهميده و با آنها صحبت ميكرده اند، چنان كه درباره حضرت سليمان ميخوانيم: عُلّمنا منطق الطير؛(1) منطق و زبان پرندگان به ما (حضرت سليمان) تعليم شده اين معنا در روايات اسلامي نسبت به پيامبر و ائمه(ع) نيز آمده است.

فلاسفه در مباحث عقلي ثابت كرده اند كه وجود به خودي خود مساوي با نوعي شعور است، منتهي وجودها چنان آميخته با عدم است كه براي ما تصور وجود و شعور آنها مشكل است، ولي اجمالاً ميدانيم آن چه را كه شعور ميدانيم، درجهاي از آن در آن جا هست، اما آن درجه را نميتوانيم تصور كنيم.(2)

بنابر اين خداوند نه تنها موجودات را بي عقل و شعور نيافريده، بلكه خود شعور همگاني بر سرتاسر عالم حاكم است. همه موجودات اعم از انسان، حيوان، نبات و جماد ازيك نوع شعور برخوردارند، هر چند كيفيت و كميت شعور ايشان براي ما معلوم نباشد.

جمله ذرات عالم در نهان

با تو مي گويند روزان و شبان

ما سميعيم و بصيريم و هشيم

با شما نامحرمان ما خاموشيم

پاورقي:

1 - نمل (27)، آيه 16.

2 - مجموع? آثار، شهيد مطهري،ج 7،ص 441.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.